Home » about me! » Winkelen op afspraak via een kalender op je website

Winkelen op afspraak via een kalender op je website

Shoppen op afspraak hoe doe je dat!

Corona Persconferentie op 23 februari 2021

Veel winkeleigenaren zijn blij dat er een versoepeling aangekondigd is. Naast de click & collect optie komt er nu het winkelen op afspraak bij.  Met een eigen webpagina kun je dit mooi automatiseren en managen. In deze post beschrijf ik hoe je dit snel kunt regelen zonder dat je een programmeur of website expert nodig bent. Die zijn immers nu zoooo druk. Op 28 april 2021 (update) is winkelen op afspraak niet meer verplicht, maar veel klanten ervaren het als de ultieme klantenservice.

Stap 1: Calendly

Ga naar https://calendly.com en maak daar een gratis account. Het Basic plan is gratis en is geschikt voor 1 activiteit. Dit is genoeg voor ons doel. De activiteit is namelijk “Winkelen op afspraak”. Bovendien is Calendly geschikt voor alle websites en webwinkels of het nu WordPress, Shopify, Mijnwebwinkel, Magento of gewoon een html webpagina is.

Stap 2: Bewerken van je account

Rechtsboven zie je  “account” staan. In het dropdown menu staat als eerste optie “Account settings”. Onder “Branding” kun je de reclame uitingen uitzetten. Je bent hier dan 14 dagen vanaf. Wil je hier helemaal vanaf dan kun je een premium abonnement nemen. voor $ 8,00. Overigens kun je de uitingen ook onzichtbaar maken met CSS.

Onder “Calendar Connections” kun je eventuele koppelingen met elektronische agenda’s toevoegen zoals die van Google. Dit is natuurlijk heerlijk voor het overzicht van je afspraken. In het gratis basic plan is 1 agenda toegestaan. In de menubalk staat ook “Availability” hier kun je de openingstijden van je winkel invullen.

Stap 3: New event

Ga terug naar “home” en maak een nieuw “Event type” aan kies de “groep” optie. De groep optie staat toe dat je twee of meer afspraken op 1 tijdslot kunt laten in boeken. Je mag immers 2 mensen per tijdslot per verdieping in de winkel hebben. Links boven kun je de taal  (Invitee language ) van je kalender op Dutch zetten. Kies vervolgens een pakkende titel voor het winkelen op afspraak en zet je winkel locatie erin.

Je moet hier ook een event link invoeren. Zet hier iets in van 10min als je tijdslots hanteert van 10 minuten of 30min als je tijdslots hanteert van 30min.

Ook kun je hier bij Max invitees in a spot” het aantal op 2 zetten (nl 2 bezoekers per tijdsslot). Vanaf 16 maart 2021 wordt dit  1 klant per 25 m2 met een maximum van 50 klanten. Dus heeft je winkel 100m2 dan mag je 4 klanten per tijdslot ontvangen en kun je het getal bij Max invitees in a spot” op 4 zetten. 

Alles klaar druk dan op next.

Stap 4: Tijden vaststellen

Bij “Duration” kun je duur van tijdslot aangegeven. Hier kun je ook custom tijdslots maken van bijvoorbeeld 10 minuten. Als ondernemer mag je de duur van tijdslots zelf bepalen met een minimum van 10 minuten. De Kamer van Koophandel heeft hier een mooi artikel over geschreven.

Bij “additional rules for your availability” kun je de vereiste 4 uur invullen om er voor te zorgen dat je gasten aan de eis van het vier uur vooraf boeken voldoen.

Op 28 april is winkelen op afspraak niet meer verplicht (versoepeling 🙂 ). Lange rijen voor de winkels lijken mij geen verbetering. De Bijenkorf heeft besloten om door te gaan met shoppen op afspraak via hun online agenda. Dit lijkt mij zeer verstandig. Je kan nu wel de vier uur wachttijd terug brengen tot bijvoorbeeld 15 minuten. Je kunt online reserveren en 15 minuten een ommetje maken (koffie to go halen) en dan shoppen maar!

Tevens heb ik bij “Start time increments” dezelfde tijd ingevuld als de duur van het tijdslot.

Stap 5: Notification by email

Als alles klaar is, is het nog ff tijd om de bevestigingsemail te vertalen bij “Notifications and Cancellation Policy”.

 

Stap 6: Kopieer de code

 

Ga naar “add to website”, je krijgt dan een html code. Deze kun je kopiëren en in je website plakken. Ga in je webwinkel of paginabeheer naar een pagina en plak de code in de teksteditor.

Succes

Ik wens jullie heel veel bezoekers en kopers toe. Mocht je hulp nodig hebben bij het maken van de agenda, laat dan een reactie onder deze post achter.

 

CHEERS!

JOOST

Delen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.